De vliegreis en eerste dag - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Joy Korte - WaarBenJij.nu De vliegreis en eerste dag - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Joy Korte - WaarBenJij.nu

De vliegreis en eerste dag

Blijf op de hoogte en volg Joy

29 November 2015 | Nicaragua, Granada

Gisteren was het dan zover. Na een gezellig ochtend met op het einde een moeilijk afscheid, stapte ik om 11.25 op het vliegveld naar Panama. Ik kreeg een mooi boek van Manou mee waar heel veel lieve mensen in hadden geschreven. Heel erg bedankt iedereen die de moeite heeft genomen wat te schrijven! Na 11 uren moeilijk rekken en strekken, films en wolken was daar dan Panama City. In de 5 uur die ik daar het gewacht op het volgende vliegtuig heb ik heel wat Nederlanders voorbij zien rennen. In het volgende vliegtuig zat ik naast een professor van de universiteit in Estelí, die me veel kon vertellen over disaster prevention. Op het vliegveld werd ik opgehaald door een aardige man die ook engels sprak. Het was een gezellige rit en mijn enthousiasme over de omgeving en de natuur om me heen groeide met de kilometer. Hij kon me veel vertellen over de Nicaraguaanse geschiedenis en cultuur. En dat alles terwijl hij heel wat honden, katten en dronken motorbestuurders moet ontwijken. Dat laatste kom je blijkbaar hier veel tegen in de avond/nacht en wordt als normaal gezien. Hij moest erg lachen toen ik zei dat ik het toch niet zo leuk zou vinden als mijn man zo zou rijden. Eenmaal aangekomen bij mijn gastgezin, ben ik na het uitwisselen van een paar Spaanse woordjes meteen mijn bed ingekomen. Het was dan ook al 12 uur s'avonds, Nederlandse tijd 7 uur in de ochtend! Vanochtend werd ik wakker na een nacht vol rotjes (ivm feestdagen) en vroeg ik me even af wat ik in die ontzettend warme en toch ook wel redelijk primitieve kamer in een plek waar ik niemand ken en met niemand echt goed kan communiceren. Ik ben maar uit bed gesprongen en heb toen even met de oma “gekletst”. Ze woont hier samen met haar zoon, schoondochter, kleinzoons en mij op het moment. Na een douche waar het water uit een horizontaal uit de muur stekend pijpje stroomt hebben we ontbeten met tortillas, gedroogd varkensspek en tomatensalsa. Niet erg vegetarisch ;) Daarna ben ik Granada ingegaan en het mooie plekje ontdekt. De kathedraal, het park, de oude schoolbussen en al het groen creëren een gezellige sfeer. Ik heb met een traditioneel ontbijt geluncht. Dat wil zeggen rijst met bonen (Gallo pinto), gebakken eieren, brood en een fruitsapje. Rond half 2 werd het echt te warm op straat en ben ik teruggekeerd naar het huis van mijn gastgezin. De rest van de dag zal ik doorbrengen met Spaans bijspijkeren en bijkomen. Want het is een wereld van verschil met alles wat we in Nederland kennen, doen en zien. Morgen beginnen mijn Spaanse lessen, waar ik erg naar uitkijk. Dan ontmoet ik hopelijk meer buitenlandse studenten en kan ik een beetje gaan communiceren met mensen. Dat is namelijk nu nog niet te doen. Alleen het hoognodige kan geregeld worden, waardoor je het wel een beetje mist om gewoon te kunnen kletsen met iemand. Fijne avond nog en tot snel!

  • 30 November 2015 - 09:51

    Josefien Van Oort:

    Zo dat is me wat bijzonders dan, ik krijg een gevoel bij de foto's en je verslag of je in een oude film bent beland . Wel mooi groen daar en lekkerrrrr eten. Even wennen denk ik wel. Blij om te lezen dat je reis goed verlopen is en dat het gastgezin oké is . En dan nu op naar de lessen !
    Knuffel vanuit een koud, regenachtig en winderig Nederland. Jos

  • 30 November 2015 - 10:45

    Oma De Korte:

    Lieve Joy. Wij zijn dankbaar dat je veilig aangekomen bent in Granada. Wat was het een lange reis! We hebben genoten van je reisverslag en de foto's Wat een belevenis. Je slaapt in ieder geval in een beter bed dan Manou want die sliep onder een zeiltje op het natte gras.Veel succes met je studie Spaans. Wij hebben van mamma mooie foto's van jullie gekregen dus we kunnen nu geregeld naar je kijken.Liefs Opa en Oma xxx

  • 01 December 2015 - 14:05

    Joy De Korte:

    @ Oma: Haha, ik slaap inderdaad in een beter en warm bed dan Manou! Wat leuk dat jullie foto's hebben gekregen. Gisteren is de studie begonnen en we hebben gisterenmiddag een mooie (en actieve!) vulkaan bezocht! Liefs van Joy!
    @ Josefien: Nu je het zegt ja! Het lijkt wel een beetje een oude wild west film ;) Het is wel echt nog wennen maar de lessen zijn in ieder geval erg leuk! Succes daar in het kille Nederland. Knuffel!

  • 01 December 2015 - 19:39

    Hans De Korte:

    Hoi die Joy,

    Fijn om te horen dat je reis goed is verlopen. Sorry van de verwarring over onze reis terug naar Schiphol. Ff niet in de gaten dat we dan wel op de 28e terug vlogen maar toch echt pas op de 29e zouden landen. Dus we konden je niet meer zien op het vliegveld. Opa en oma gaven gisteren de url door van je blog dus we gaan je vanaf nu volgen. Als je naar mijn idee te lang niets post dan ga ik je lastig vallen met mailtjes. We willen ook foto's zien.

    Heel veel plezier en ik verwacht van je dat je al snel vloeiend spaans zal spreken. Weet dat het hier nu echt herfst is dus niet zeuren over een warme slaapkamer. Veel liefs van ons.

  • 02 December 2015 - 14:25

    Joy De Korte:

    Hallo!
    Haha, het is ook lastig allemaal ;)
    Ik ben druk bezig met (leuke) dingen ondernemen om er vervolgens weer een blog over te kunnen schrijven. Reken maar op een heel wat langere post op het einde van de week. Oja, de foto's doe ik ook mijn best voor. At your service!!
    haha, we gaan het zien en het is inderdaad wel lekker die warmte. ;)
    Bedankt voor jullie berichtje en succes in het koude en regenachtige NL! Liefs, Joy

  • 04 December 2015 - 20:02

    José Lindhout:

    Hallo Joy,
    Even een berichtje uit St-Maartensdijk, ik heb genoten van je reisverslag en hoop dat er nog vele zullen volgen. Hoe gaat het met je , ben je al een beetje gewend aan het leven daar, het eten en de warmte ?
    Boek je al vooruitgang in de Spaanse taal ?
    Ik wens je alle goeds toe uit het winderige Nederland .
    Adiôs Joy.
    Groeten José Lindhout.

  • 05 December 2015 - 03:33

    Joy De Korte:

    Hola José,
    Leuk om een berichtje van je te ontvangen! Het gaat goed hier. Het weekend is net begonnen en een week vol gewenning ligt achter me. Het is af en toe nog even schakelen, maar het is heel anders leven hier. Zo heb ik nog geen moment in mijn agenda gekeken. Het blijft erg warm en het eten is ook wel echt anders. Zo eet je 2 a 3 keer per dag warm met heel veel rijst ;)
    Spaans praten gaat steeds beter. Eigenlijk moet ik zeggen dat het verstaan en begrijpen al een stuk beter gaat. Het spreken van de taal is nog erg lastig. Maar de docenten op school zijn erg gezellig en geven goed les. Ik voel me er al helemaal thuis. :)
    Een nieuw blog staat net online!
    Groetjes aan jou en de familie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joy

Actief sinds 05 Nov. 2015
Verslag gelezen: 557
Totaal aantal bezoekers 17835

Voorgaande reizen:

28 November 2015 - 28 Mei 2016

Nicaragua

Landen bezocht: