Granada week 1 - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Joy Korte - WaarBenJij.nu Granada week 1 - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Joy Korte - WaarBenJij.nu

Granada week 1

Blijf op de hoogte en volg Joy

04 December 2015 | Nicaragua, Granada

De eerste week zit erop in Granada. En ik zou liegen als ik zeg dat de tijd niet voorbij is gevlogen. Maandag begon ik met het volgen van Spaanse lessen. Dit betekent dat ik elke dag van 8 tot 12 les heb en in de middag nog een culturele activiteit kan bezoeken. Ik heb les van Diana, we kletsen wat en behandelen de stof. Dit doen we soms door dingen te bezoeken in de stad en soms is het gewoon heerlijk schools. Maandag leerde ik de groep studenten kennen die al wat lessen hadden gehad. En in de middag gingen we naar de vulkaan bij Masaya. Er zijn daar 4 kraters te bezoeken, waaronder 1 actieve. Je mag maar 5 minuten aan de rand van de krater staan omdat het anders schadelijk is voor je gezondheid. Dat geloof ik graag want iedereen begon meteen de hoesten en kuchen toen we in de buurt kwamen. We hebben toen de korte tocht gemaakt naar de kraters die wat hogerop liggen. Een prachtig uitzicht had je daar!
Op dinsdag heb ik in de ochtend boodschappen op de markt van Granada gedaan. Dit is een ontzettend grote, warme en onoverzichtelijke plaats. De vleesafdeling had ik liever overgeslagen. Het vlees zag zwart van de vliegen en ja, wat ik eet wordt ook op de markt gekocht. We hebben hier ook wat typische snoepjes gekocht, welke vooral bestonden uit suiker. Het eten is hier erg ongezond, zo zijn er heel wat maaltijden voorbij gekomen zonder groentes. Diana had het er lastig mee goede prijzen te krijgen voor de dingen die we nodig hadden omdat ik erbij was. Tsja.. In de middag hadden we een kooklesje en maakten we Churittos met kaas en soort pasteitjes met ananas. Natuurlijk frituren we die, want alles wordt hier lekker gefrituurd. Ook wordt er over bijna alles suiker gegeten. De combinatie van kaas en suiker vinden ze hier heel normaal. Woensdag hadden we na de les een ontmoeting met On-Stage, het bedrijf die mijn verblijf en stage heeft geregeld. We hadden samen een gezellige middag en het was leuk om de andere meiden te leren kennen die hier al een tijdje zitten en al aan hun stages en vrijwilligerswerk begonnen zijn. Donderdag ben ik met mijn lerares naar een cafe gegaan waar mensen met een beperking werken. De medewerkers zijn of blind, doof of stom en maken ook nog eens hangmatten. Erg leuk om deze werkplaats en het cafe te bezoeken. Je kan hier ook een eigen sapje maken. Dat is heel simpel: je stapt op een fiets, waar een mooie blender voorop zit en je trapt zo je fruit tot een sapje. Doet moest ik natuurlijk even proberen! In de middag gingen we met de groep naar Masaya om de Artisan mercado en de gewone mercado te bekijken. Op de heenweg konden we achterin de pick-up truck heerlijk uitwaaien! Op de Artisan mercado was het erg rustig, groot opgezet en vooral duur. Je kan hier allemaal handgemaakte souveniers kopen en op de tweede markt kan je vooral veel eten en kleding en speelgoed kopen. De tweede markt was een stuk donkerder, drukker en goedkoper. Na een tijdje ging zelfs het ademen zwaar en was ik blij dat we naar buiten konden en weer blauwe lucht zagen. We gingen met de kippenbus terug naar Granada. Je betaalt onderweg en je kan uitstappen waar je maar wilt. De bus vertrekt wanneer hij vol zit en daarvoor komen vele verkopers de bus in om wat lekkers te verkopen. Het wordt ook wel de kippenbus genoemt omdat de kans groot is dat je gezellig samen met wat kippen reist. Vandaag (vrijdag) hebben we gedanst vanochtend en natuurlijk heel wat Spaans geoefend. Ik merk dat het al wat beter gaat. Ik versta al heel wat meer van wat de mensen zeggen. Alleen het praten is nog erg lastig. Maar ik heb nog 3 weken Spaanse les, dus ik hoop dat het tegen die tijd al een stuk beter gaat. Ik heb al veel geleerd over Nicaragua, hoe de mensen hier denken en leven en hoe het er hier allemaal aan toe gaat.
De afgelopen week was ik in de avond telkens ontzettend moe en lag ik voor 9 uur in mijn bed om er vervolgens rond 6 uur weer uit te stappen. Het ritme is hier echt heel anders. De hitte is zeker aanwezig maar dat went al wat meer. De omgeving is erg mooi en ook de mensen zijn ontzettend gezellig. Wel gaat er waarschijnlijk wat veranderen aan de woonsituatie omdat het met het gezin waar ik nu woon niet helemaal lekker loopt. Er is veel armoede en dit is erg om te zien, maar door de juiste keuzes te maken proberen we te helpen. Het is erg tegenstrijdig om aan mensen te vertellen wat je die dag hebt gedaan omdat zij dat niet kunnen doen/betalen. De voorbereidingen voor kerst zijn ook hier al stevig aan de gang. Gek om al die kerstbomen te zien verschijnen in deze 35 graden.
Nu ga ik naar de school toe om wat Mojitos te maken en het weekend in te luiden. Morgen ga ik wat boodschappen doen, de stad verder verkennen en uit eten met de andere studenten. Op zondag ga ik waarschijnlijk Managua verkennen en dan staat er alweer een nieuwe week klaar :)
Fijn weekend daar in NL en liefs!

  • 05 December 2015 - 17:15

    Nelleke:

    Hoi Joy, een beetje late reactie, want we waren niet in de gelegenheid, om je voor vertrek te spreken. Alsnog willen we je een mooie tijd toewensen in Niguragua. Aan de foto's te zien en aan het verslag te lezen, gaat dat wel lukken. Je schrijft heel beeldend en ik zie het helemaal voor me. Het zal wel veel van je aanpassingsvermogen vragen, denk ik zo. Maar het zijn ook wel mooie leermomenten! We gaan je zeker verder volgen en wensen je veel succes met je Spaanse les!! Wat een geweldige kans, om het op deze manier allemaal te leren! Joy, heel veel liefs uit de Polder en Gods zegen!! van Nelleke

  • 07 December 2015 - 02:28

    Joy De Korte:

    Hoi Nelleke!
    Bedankt voor je (beetje late ;)) reactie. Het vraagt heel wat aanpassingsvermogen maar ondanks de nog steeds nieuwe indrukken voel ik me steeds meer op mijn plek. Vooral de gesprekken in je "vrije tijd" zijn een goede en leuke oefening.
    Bedankt voor de lieve woorden en groetjes! Liefs, Joy

  • 10 December 2015 - 12:26

    Oma De Korte:

    Lieve Joy!
    Wat heb je een mooi en lang verslag geschreven.
    Wij vonden het wel eng dat je zo dicht bij de vulkaan stond want we hadden net op het journaal gezien dat de momotombo?? in werking was en de foto's waren best hevig met al dat vuur en lava.
    Verder vonden we dat vlees met al die vliegen ook maar niks. Ik zou maar goed opletten wat je eet of drinkt.
    Fijn dat de spaanse les zo leuk is en ik denk dat je het zo goed zult leren. Komt best goed schatje!!
    Ook de foto met de blender op de fiets vonden we heel apart dat is weer eens wat anders dan met een stekker in het stopcontact. We zien nu alweer uit naar je volgende verslag want het is heel fijn dat we je zo van dichtbij kunnen volgen en je bent toch zover weg.
    Zaterdag gaan we ook een "verre" reis maken met oom Joop en tante Truus. We gaan een dagje naar 's Hertogenboscheel. Veel liefs van Opa en Oma.

  • 11 December 2015 - 02:37

    Joy De Korte:

    Hoi Oma en Opa,
    Wat leuk om een berichtje van jullie te ontvangen! Gelukkig is de Momotombo wat verder weg. Vandaag heb ik zelfs in een krater gezwommen! Morgen komt er een nieuw verslag online.
    Ik let vooral goed op het vlees en geef alles wat ik niet vertrouw lekker aan de hond des huizes.
    Ik hoop het! De lessen zijn nog steeds leuk en je bezoekt veel mooie en interessante plekken. We leren veel over de cultuur en ik leer vel over de economie en de situatie van veel mensen hier. Erg leerzaam! De familie waar ik nu zit houdt me de hele tijd aan de praat dus ik oefen genoeg.
    Het is leuk om jullie op deze manier een beetje mee te nemen. Voelt toch alsof iedereen er een beetje bij is :) Heel veel plezier zaterdag en de groetjes aan ome Joop en tante Truus!
    Heel veel liefs!

  • 01 Januari 2016 - 19:21

    Marieke:

    Hoi Joy,

    Vol interesse volg ik je verhalen. Ik vertrek eind april naar Nicarague en wil graag eerst Spaanse les in Granada volgen. Kan je mij vertellen hoe jouw taalschool heet en wat je moet betalen? Klinkt leuk dat je ook 's middags leuke activiteiten hebt met de school.

    Ik lees graag je reactie en wens je veel plezier daar!!

    Groetjes Marieke

  • 02 Januari 2016 - 20:12

    Joy De Korte:

    Hoi Marieke! Wat leuk om te horen. :) Ga je voor studie of buiten studie om? Ben benieuwd naar je plannen en ik wil je graag aan meer informatie helpen. Op de school waar ik zat waren de lessen echt goed en de mensen heel erg aardig en behulpzaam. Ik heb je emailadres dus ik zal je binnenkort een mailtje sturen!
    Groetjes,
    Joy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joy

Actief sinds 05 Nov. 2015
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 17831

Voorgaande reizen:

28 November 2015 - 28 Mei 2016

Nicaragua

Landen bezocht: