Fileleed, blaren en mijn eerste stageweek - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Joy Korte - WaarBenJij.nu Fileleed, blaren en mijn eerste stageweek - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Joy Korte - WaarBenJij.nu

Fileleed, blaren en mijn eerste stageweek

Blijf op de hoogte en volg Joy

09 Januari 2016 | Nicaragua, Granada

Afgelopen week staat nogal in contrast tot mijn andere weken in Nicaragua. Een week waarin ik het leven hier weer op een andere manier beleefde en ik toch wel een beetje moest omschakelen. Daarnaast was het ook nog eens drukker dan het normaal gaat zijn. Waarom? Amerikanen gooide roet in het eten deze keer.

Afgelopen maandag was het dan zover. Nadat we zo'n 20 minuten op de directeur hebben gewacht, werd ik aan hem voorgesteld. Er vonden weinig formaliteiten plaats en hij vond het allemaal wel prima. Ook vertelde hij dat er toevallig die ochtend een groep Amerikanen zou beginnen met een project voor “FSD” welke 2 weken duurt. Zij zouden onderzoek gaan doen in een gemeenschap en 8 gezinnen helpen voorbereiden op de komst van kippen, varkens, (fruit)bomen en een simpel irrigatiesysteem. Het is de bedoeling dat eventuele nieuwe dieren en de kennis wordt doorgegeven aan andere gezinnen in hun gemeenschap. In de ochtend gingen we op bezoek bij de leider van deze gemeenschap en hij had zijn land goed gebruikt. Met handige trucjes had hij verschillende technieken toegepast om zijn land vruchtbaar te gebruiken en hij zou graag zien dat andere leden van zijn gemeenschap dit ook zo zouden doen.

Dat het er hier niet zo zakelijk aan toegaat als in Nederland werd me meteen duidelijk (en wisten we natuurlijk al). Zo werd ik gelijk achter een bureau gezet in een kantoor met een gezellige promotor en ik kon beginnen. In het kamertje ernaast zit een andere vrouwelijke promotor en samen begeleiden ze de projecten voor Altnerativa. Met haar kunnen we vanuit onze kamer lekker kletsen en muziek luisteren. Om 4 uur vertrok ik en hoewel de werkdag eigenlijk van 8 tot 5 duurt vroeg niemand waar ik naar toe ging. Het is het veiligst om voor het donker in Granada aan te komen dus mijn dagen zijn iets korter dan voor de gemiddelde werknemer van het bedrijf.

Op dinsdag kwam ik erachter dat het opstaan hier om 6 uur net iets makkelijker is dan in Nederland. Deze dag hebben we een stuk of 20 enquêtes afgenomen binnen de gemeenschap. We gingen in groepjes studenten uiteen, elk groepje met een medewerker van Alternativa en een lid van de gemeenschap. Dit was een erg leerzame ochtend! Aangezien er niet echt een overzicht is van wie waar woont en er ook geen adressen zijn, zijn we gewoon gaan lopen. De vrouwen die we opzochten leken in eerste instantie niet zo geïnteresseerd maar wilden allemaal meewerken en op het einde van het gesprek waren ze al heel wat enthousiaster. Ook zeggen de mensen hier soms maar gewoon wat. Vaak geven ze het antwoord waarvan ze denken dat sociaal verplicht is of van ze wordt verwacht. De situaties die je tegenkomt blijven heftig: de gezinnen die we spraken gaven vaak aan bijvoorbeeld 3 dagen per week water te hebben en ongeveer 2 keer per week groente of fruit te eten. In deze situaties lijken vragen als “Wat vind je fijn aan leven in deze gemeenschap?” en “Wat doe je in je vrije tijd?” bijna lachwekkend.

Op woensdag kon ik na 1.5 uur wachten wat uurtjes mee met een promotor van de microkrediet-afdeling. We gingen op de motor langs cliënten om ze eraan te herinneren dat er een betalingstermijn van hun lening is verstreken. De reden van ons bezoek werd me trouwens pas na aanzienlijke tijd duidelijk. Sommige cliënten zijn niet thuis, liegen over het feit dat ze geen geld hebben of ze vertellen dat ze inderdaad van plan waren om volgende week langs komen. Respect voor de mannen die dit uitzichtloze werk elke dag weer doen! Hoewel ik moet zeggen dat ik het helemaal niet verkeerd vond om mijn werktijd achter op de motor door te brengen.

Donderdag en vrijdag werden er workshops gegeven door de Amerikaanse studenten in de gemeenschap. Er kwamen zo'n 8 mensen opdagen, vertegenwoordigers van de gezinnen die aan de project meedoen. Daarna werden de handen pas echt uit de mouwen gestoken. Er moesten namelijk hokken voor de toekomstige huisdieren gebouwd worden. Maar eerst moet er natuurlijk heel veel overlegd worden, moeten alle benodigdheden naar de verschillende huizen gedragen worden en dan vooral weer veel overleggen. We waren iedere keer blij als we weer aan een nieuw onderkomen konden beginnen. Hoewel, na een paar uur met mijn handen in het cement had ik wel weer even genoeg van. Het wachten, de zware maaltijden en de handarbeid zijn geen optimale combinatie. Dus ik was maar wat blij dat ik weer door de menigte kon worden opgeslokt in het minibusje richting Granada.

Na een weekje op kantoor heb ik al wel door dat je heel wat momenten hebt waarop je gewoon zit te wachten en niemand heeft haast of last van deadlines of werkdruk. Ik zou de hele dag voor me uit kunnen staren zonder dat iemand daar iets van zegt. Ook is het lastig om te communiceren met de collega's. Ze zijn ontzettend nieuwsgierig en de gesprekjes over familie, vriendjes en andere zaken kan ik wel hebben maar de andere, echt zakelijke, dingen gaan vaak een beetje langs me heen. Dat is deels door hun accent en nieuw vocabulaire en het feit dat de manier van communicatie gewoon echt heel anders is. Je moet hier erg assertief zijn, dingen vragen en werk oppakken want het wordt je niet opgedragen of aangegeven. Als je vraagt of je iets kan doen is het antwoord altijd “nee”, daar leerde ik van dat je je vragen gerichter moet stellen. Maar als je dan een concrete vraag stelt als: “Kan ik dit .. doen?”. Dan wordt er vrijwel altijd een positief antwoord gegeven, maar hoe ik dat vervolgens moet aanpakken en wie mij verder kan helpen daar kom ik dan weer niet achter. Na de eerste week is het nog altijd onduidelijk wat er nu precies allemaal gebeurd en plaatsvind in het bedrijf en wat ik zou kunnen doen. Ze hebben een breed scala aan projecten en klanten en er zijn zoveel activiteiten en projecten. Iedereen werkt aan bepaalde, voor mij onbekende, dingen. Waar begin jij dan aan en hoe?

Je niet moet denken dat je hier zomaar een projectje op kan zetten of iets veranderen. Alles kost hier veel tijd en men ziet vaak veel problemen en moeite in wat je voorstelt. Er zijn veel plannen voor projecten maar vaak zitten ze gewoon te wachten op geld (wat vervolgens niet komt). Ik ga proberen door te gaan met het project van de Amerikaanse studenten en daar wat onderzoek aan te koppelen. Verder zal ik de komende tijd bij de 2 takken van het bedrijf meekijken: 1. projecten tbv de ontwikkeling van de samenleving 2. microkredieten. Er zijn veel mogelijkheden en je mag kiezen tot op zekere hoogte wat jou interessant lijkt om te doen. Dit is erg leuk maar je moet goed nadenken wat in 3 maanden bereikt kan worden, zeker in deze werksferen.

Naast dit alles was dit ook mijn eerste week in het hostel, waar ik nu woon met een paar gezellige Nederlandse meiden! Gisterenavond was het weer tijd voor een gezellige avond in Granada. Daarnaast gaan we straks naar Laguna del Apoyo, het kratermeer dichtbij Granada, waar we ook een nachtje blijven slapen. Ook moet ik, omdat ik nu ongeveer van 6 tot 6 onderweg bent, mijn tijd in het weekend ook een beetje praktisch indelen.
Voordat ik jullie een fijn weekend wens wil ik jullie dit ontzettend inspirerende filmpje niet onthouden: https://www.youtube.com/watch?v=RWcx3WX-WD8&feature=youtu.be . Dit filmpje geeft je een kijkje in de Nicaraguaanse keuken en het is ook nog eens opgenomen in Granada. Moet een top-hit zijn toch?
Fijn weekend allemaal!

  • 10 Januari 2016 - 18:07

    Josefien:

    Nou, Nou, Nou, wat jij allemaal niet mee maakt en hoe je je aanpast aan de omstandigheden, klasse hoor. De manier van vragen stellen heb ik ook in mijn opleiding bij Slachtofferhulp gehad. Eigenlijk geeft ieder in welk land je ook woont gewenste antwoorden. Goed om te lezen dat er ook wel wat tijd voor ontspanning is. Steeds weer verrast door de mooie foto's. Nu zie ik maar dat eigenlijk dit land met z'n bewoners en cultuur in Nederland maar ver van je af staat. Fijn om hier van jou wat meer over te lezen en zien. Pas goed op jezelf. Ik ben trots op je . Dikke knuffel

  • 13 Januari 2016 - 11:15

    Opa De Korte:

    Lieve Joy Reeds 2x je laatste verslag met veel interesse gelezen.Ik prijs je doorzettingsvermogen om zoveel mogelijk praktische kennis te vergaren. Ik geloof,uit je verslag op te maken,dat de geaardheid van de mensen geheel anders is dan bij ons. De warmte zal hierin zeker een rol spelen.Door de hoge temperatuur wordt een mens traag. Er zijn toch wel klanten (micro-krediet) die echt interesse hebben in het met hen overeengekomen project? Het is misschien goed van jouw kant meer dan gewone belangstelling te hebben in het project om betrokkene zodoende te aktiveren en tot betere resultaten te komen. Dit wekt meerdere belangstelling van anderen op. Dit is zomaar een gedachte van mij hoor!
    Verder laat ik je weten, dat je geen dag uit onze gedachten bent. We denken heel veel aan je en dragen je dagelijks op in ons gebed. Onze God is altijd bij je. Dat weet je hé!
    Het gaat gelukkig goed met ons. Wij hopen van harte dat dit bij jou ook zo is.
    Veel liefs en groetjes van opa en oma.

  • 13 Januari 2016 - 13:53

    Joy De Korte:

    Hallo!
    @Josefien: Bedankt voor je reactie. Het staat inderdaad af en toe weer ver van je af. Je kan dan wel ergens aan wennen maar dat is toch iets anders om iets helemaal te begrijpen. ;) Dankjewel, dikke knuffel en een goede tijd in Rotterdam gewenst!
    @ Opa en Oma, bedankt voor jullie lief berichtje. Zeker de warmte zal hier een rol bij spelen net als hun verleden waarin hun uitzichtloosheid sterk naar voren komt. Ze willen allemaal echt wel iets verbeteren aan hun leefomstandigheden en (actief) meewerken maar waarschijnlijk hebben ze al zoveel geprobeerd en mensen zien komen en gaan. Waardoor ze er niet meteen van overtuigd zijn dat jij ze met iets zou kan helpen. Je merkt dat het bedrijf inderdaad een erg belangstellende en positieve instelling heeft en het is zeker geen zwart/wit verhaal hoor ;) Dank jullie wel voor het meedenken, fijn om even een andere inzicht van buiten af te horen. Ik denk en bid ook voor de familie in Nederland (jullie!). Goed om te horen dat het goed gaat en ik hoop dat dit ook zo mag blijven. Hier is alles ook meer dan goed! :)
    Liefs,
    Joy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joy

Actief sinds 05 Nov. 2015
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 17905

Voorgaande reizen:

28 November 2015 - 28 Mei 2016

Nicaragua

Landen bezocht: